VIGILACE ORGANISATION
RAILWAY BOARD LEVEL
Advisor (Vigilance)
Executive Director (Vigilance)
Director(Vigilance)/Joint Director
ZONAL LEVEL
Chief Vigilance Officer /SDGM
Dy.Chief Vigilance Officer (DY CVO)
Sr. Vigilance Officer/Assistant Vigilance Officer
Chief Vigilance Inspector
OBJECTIVES OF VIGILANCE DEPT:
1. Ensuring adherence to rules and procedures in faith and spirit.
2. Safeguarding the organization against unnecessary or deliberate financial loss.
3. Safeguarding against discriminatory practices by govt. servants.
4. Ensuring the officers and staff function with absolute integrity.
5. Streamlining procedures to have a clean administration.
6. Eliminating corruption and giving signal in time.
FUNCTIONS OF VIGILANCE DEPT:
1. Develop intelligence against corruption.
2. Identify black spots, make fair investigations.
3. Encourage managers for in-house vigilance.
4. Suggest ways of qualitative improvement by plugging loopholes, improving
procedures.
5. Protect and encourage honest employees.
6. Conduct regular and surprise checks.
7. Suggest gently and constructively those doing mistakes without malafide
motives.
8. Liaison with other organizations.
Vigilance Angles:
1. Demand / acceptance of gratification other than legal remuneration.
2. Use of influence with any other official.
3. Obtaining valuable thing from a person or subordinates having official
dealings.
4. Obtaining any valuable thing/ pecuniary advantage by corrupt or illegal
means or by abusing his position.
5. Possession of assets disproportionate to known sources of income.
(What CBI considers?)
6. Misappropriation, forgery or cheating etc.
7. Gross or willful negligence;
8. Recklessness in decision making;
9. Blatant violation of Rules and procedures;
10. Exercise of discretion in excess, without any evident public interest;
सतर्कता संगठन
बोर्ड स्तर
सतर्कता सलाहकार
कार्यकारी निर्देशक सतर्कता
निर्देशक (सतर्कता) / संयुक्त निर्देशक (सतर्कता)
क्षेत्रीय स्तर
मुख्य सतर्कता अधिकारी /एस डी जी एम
उप मुख्य सतर्कता अधिकारी
प्रबर सतर्कता अधिकारी / सहायक सतर्कता अधिकारी
मुख्य सतर्कता निरीक्षण
मुख्य सतर्कता निरिक्षण /सतर्कता अधिकारी
सतर्कता संगठन के उद्देश्य
1) यह सुनिश्चित करे की कर्मचारी निष्ठा और इमानदारी से कार्य करे.
2) संगठन को आर्थिक हानि से बचाना.
3) सरकारी कर्मचारियों के दोषपूर्ण कार्यो को रोकना.
4) भ्रष्टाचार को समाप्त करना.
5) समय समय पर विभागों को संकेत देते रहना.
सतर्कता संगठन के कार्य
1) भ्रष्टाचार के बारे में सूचना एकत्रित करना.
2) हेरा फेरी की जगह को ढूढना.
3) सही तथा ईमानदारी से जाँच करना.
4) इमानदारी कर्मचारियों को प्रोत्साहित करना तथा बचाना.
5) लगातार एवं अचानक जाँच करना.
6) जो लोग बिना कोई गलत द्रष्टिकोन से गलतियाँ करते है उन्हें सुधारना
7) प्रक्रिया में समय समय पर हेरा फेरी रोकने के लिये सुधाव देना.
8) अन्य संघटनों से सम्पर्क बनाए रखना.
सतर्कता रखने के प्रमुख क्षेत्र
1. वैध पारिश्रमिक के अलावा पारितोषिक की मांग करना या स्वीकार करना.
2.अन्य किसी कर्मचारी की सिफारिश के साथ कार्य करना.
3. कार्यालयीन कार्य के बदले में किसी व्यक्ति या अधीनस्थ कर्मचारी से कीमती वस्तु प्राप्त करना.
4.भ्रष्ट या अवैध तरीके से किसी भी मूल्यवान चीज / वित्तीय लाभ प्राप्त करना या उसकी स्थिति का दुरूपयोग करना.
5. आय के ज्ञात स्त्रोतों से अधिक सम्पति को अपने पास रखना.
6. साधनों का दुरूपयोग, जालसाजी या धोखाधड़ी आदि.
7.पूर्ण रूप से या जान बूझर लापरवाही.
8. बेरहमी से निर्णय लेना.
9. नियमो तथा पध्दतियों का उल्लंघन.
10. जनहित के खिलाफ विशेषाधिकार का दुरूपयोग करना.
1. कानूनी पारिश्रमिक के अलावा अन्य परितोषण की मांग/स्वीकृति।
2. किसी अन्य अधिकारी के साथ प्रभाव का प्रयोग।
3. अधिकारी होने वाले व्यक्ति या अधीनस्थों से मूल्यवान वस्तु प्राप्त करना या व्यवहार।
4. भ्रष्ट या अवैध तरीकों द्वारा कोई मूल्यवान वस्तु या आर्थिक लाभ प्राप्त करना (अपने पद का दुरुपयोग करके।)
5. आय के ज्ञात स्रोतों से अधिक संपत्ति का रखना। (सीबीआई क्या मानती है?)
6. गबन, जालसाजी या धोखाधड़ी आदि।
7. घोर या जानबूझकर की गई लापरवाही;
8. निर्णय लेने में लापरवाही;
9. नियमों और प्रक्रियाओं का घोर उल्लंघन;
10. बिना किसी स्पष्ट जनहित कारणो के, विवेक का अधिक दुरप्रयोग करना;
Questions-
Write in Short-
1. Courtesy
2. Passenger Amenities
3. Public Grievances Redressal Machinery
4. Customer satisfaction.
Write in detail -
1. Causes of complaints and steps to minimize it.
2. Duties of commercial departmental at the site of accident.
No comments:
Post a Comment