Computerized Reservation System
Maximum reservation offices are computerized on Central Railway to facilitate the public, from here advance reservation can be done for journey staring from any station on Indian Railway, for any train/class and for any destination station. From these reservation offices 7 to 8 Lakhs seats / berths are being reserved daily. Computerized reservation system was introduced in 1986 at New Delhi station. On Central Railway, computerized reservation system was started in 1987 at Mumbai station.
Working hours of these offices is 08 hrs to 20 hrs from Monday to Saturday and 08 hrs to 14hrs on Sunday.
At Zonal level the head of computerized reservation system is Chief Commercial Manager (Passenger Marketing). He is assisted by Deputy Chief Commercial Manager (PM) and Assistant Commercial Manager. Sr. Divisional Commercial Manager looks after this work at Divisional Level.
Merits of computerization of reservation
1. Reservation can be done from any stations to any station, for any train, for any class, for any date, from any counter.
2. No need to stand in queue for long time.
3. More facility is provided to the passenger.
4. Any information regarding journey can be obtained quickly.
5. It is easy to maintain ticket stock, printing of tickets and up keeping of tickets.
6. Fare can be calculated easily.
7. All details of journey are printed clearly on ticket.
8. All particulars such as seat / berth number, name of passenger, age, sex, ticket no., PNR no., code of originating and destination station, coach no. etc are clearly and legibly printed on computerized reservation chart in Hindi and English.
9. Improved customer satisfaction and reduction in complaints.
10. Due to computerization, irregularities and probabilities of corruption are minimized.
11. Equal distribution of work amongst all employees.
12. Optimum utilization of reservation quota.
13. Improved work efficiency of employees.
14. Reservation is provided to more passengers.
Demerits of Computerization:-
1. Computer works on electricity and work is interrupted in case of electricity failure.
2. This system is very expensive.
3. Due to acceptance of this system unemployment increases.
मध्य रेल पर जनता की सुविधा के लिए अधिकांश आरक्षण कार्यालयों को संगणीकृत किया गया है, जहाँ भारतीय रेल पर किसी भी स्टेशन से आरंभ होने वाली यात्रा के लिए किसी भी गाड़ी / श्रेणी का तथा किसी भी गंतव्य स्टेशन का अग्रिम आरक्षण किया जा सकता है। इन कार्यालयों में प्रतिदिन लगभग 23 लाख शायिका / सीट का आरक्षण होता है। संगणक आरक्षण प्रणाली का शुभारंभ 1986 में नई दिल्ली स्टेशन पर किया गया। मध्य रेलवेपर, संगणक आरक्षण प्रणाली सन 1987 में मुंबई स्टेशन पर प्रारंभ हुई।
इन कार्यालयों का कार्य का समय सोमवार से शनिवार 08 बजे से 20 बजे तक तथा रविवार को 08 बजे से 14 बजे तक है। कूछ महत्वपूर्ण स्टेशनों पर 22-00 बजे तक होता है।
क्षेत्रीय स्तर पर संगणीकृत आरक्षण प्रणाली के मुखिया मुख्य वाणिज्य प्रबंधक (यात्री विपणन) होते हैं। जिनकी सहायता के लिए उप-मुख्य वाणिज्य प्रबंधक (यात्री विपणन) तथा सहायक वाणिज्य प्रबंधक होते हैं। मंडल स्तर पर यह कार्य वरिष्ठ मंडल वाणिज्य प्रबंधक द्वारा देखा जाता है।
संगणीकरण के लाभ -
2. किसी भी स्टेशन से किसी भी स्टेशन के लिए, किसी भी गाड़ी के लिए, किसी भी श्रेणी का, किसी भी तिथि का, किसी भी काउंटर से आरक्षण प्राप्त किया जा सकता है।
3. ज्यादा समय तक कतार में खड़े रहने की आवश्यकता नहीं है।
4. ग्राहक को ज्यादा सुविधा प्रदान की जाती है।
5. यात्रा संबंधित किसी भी प्रकार की जानकारी व्दारा तुरंत प्राप्त होती है।
6. टिकटों के स्टॉक, टिकटों की छपाई तथा रख रखाव में अधिक आसानी होती है।
7. किराया निकालने में आसानी होती है।
8. टिकट पर सभी विवरण विस्तार से स्पष्ट छपे होते हैं।
9. संगणीकृत आरक्षण चार्ट पर सीट / शायिका क्रमांक, यात्री का नाम, आयु, लिंग, पीएनआर क्रमांक, टिकट क्रमांक, प्रस्थान तथा गंतव्य स्टेशन का कूट नाम, कोच क्रमांक इत्यादि विवरण हिन्दी तथा अंग्रेजी में स्पष्ट और पढ़ने योग्य छपे होते हैं।
10. ग्राहक संतुष्टी में वृद्धी हुई है तथा शिकायतों में कमी आई है।
11. संगणीकरण से अनियमितताओं तथा भ्रष्टाचार की संभावना में कमी हुई है।
12. सभी कर्मचारियों के बीच कार्य का समान बंटवारा।
13. आरक्षण कोटे का अधिकतम उपयोग ।
14. कर्मचारियों की कार्यक्षमता में वृद्धि।
15. अधिक यात्रियों को आरक्षण उपलब्ध होता है।
संगणीकरण की हानियाँ
1. संगणक विद्युत से चलता है, इसलिए विद्युत सेवा खंडित होने पर काम बंद हो जाता है।
2. यह प्रणाली अधिक खर्चीली है।
3. यह प्रणाली अपनाने से बेरोजगारी बढ़ती है।
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