Tatkal Seva :-
1. Objective: - Facility of reservation in emergency situation through value added service.
2. Advance period of Reservation - 01 days (Excluding the day of journey) One day in advance from train originating station. 10:00 hrs for upper class, 11:00 hrs for lower class.
3. This facility is available in all trains as well as in all classes (except AC- I class & Yuva Train)
4. Under this facility reservation will be given to fully paid passengers. No concession will be given.
5. Reservation can be done up to the preparation of chart.
6. Four passengers can be booked on one requisition form.
7. Same Tatkal charges will be collected from adult and child.
8. Tatkal Charges – It will be 10 % of basic fare for IInd class and 30 % for all other classes, subject to minimum and maximum as below:
Above charges will be same for whole year for adult and child.
9. The following quota has been fixed in this service
8. 50% of the above tatkal Quota is reserved as premium tatkal Quota by each Zonal Railway in selected trains on trial basis.
9. Tatkal tickets will be issued for actual distance of travel, subject to distance restrictions applicable to the train.
10. In this service berths / seats may be booked in multiple legs till the preparation of charts.
11. At the time of preparation of chart, unutilized quota may be released to general RAC/wait listed passengers.
12. Four passengers can be booked on one form.
13. ID card is necessary.
14. Change of name is not permitted on Tatkal tickets.
Wait Listed Tickets –
1. Waiting listed tickets in Tatkal Seva will be issued to the extent of Tatkal quota.
Refund -
1. Refund on confirm tatkal ticket is not allowed in normal condition.
2. Normal rules for granting refund will be applicable to wait listed or partially confirmed tatkal tickets.
3. Full refund will be granted in following cases.
a. If train is running more than 3 hours late.
b. When unable to provide reserved accommodation.
c. Difference of fare will be refunded for travelling in lower class.
4. Tatkal tickets are also issued through Internet..
5. After preparation of charts, vacant berths under this scheme will be allotted to RAC/ Wait listed passengers. No extra charges will be collected.
6. Duplicate ticket will be not issued in normal conditions. In special condition Tatkal Ticket can be issued on payment of full Tatkal fare.
तत्काल सेवा -
1. उद्देश्य:- मूल्यवर्धित सेवा के व्दारा आपात परिस्थिती में आरक्षण उपलब्ध कराना ।
2. आरक्षण की अग्रिम अवधि गाडी के प्रस्थान स्टेशन से छूटने की तिथि के एक दिन पहले। (यात्रा की तिथी को छोडकर)
3. यह सेवा सभी गाडियों में, सभी श्रेणीयों में उपलब्ध है। (अपवाद वातानूकूलित प्रथम श्रेणी, युवा गाडी)
4. इस सेवा में पूरा किराया टिकट धारक को आरक्षण दिया जायेगा। किसी भी प्रकार की रियायत नही दी जायेगी।
5. इस सेवा में चार्ट बनने के समय तक आरक्षण दिया जाता है।
6. समय उच्च श्रेणी के लिये 10-00 बजे से निम्न श्रेणी 11-00 बजे से।
7. एक आवेदन पर 4 यात्रियों का आरक्षण किया जा सकेगा।
8. वयस्क तथा बालक यात्री से तत्काल प्रभार एक समान लिया जाएगा।
9. तत्काल प्रभार व्दितीय श्रेणी के लिए मूल किराये का 10% तथा अन्य श्रेणीयो के मूल किराये का 30%, जो न्यूनतम तथा अधिकतम निम्नानुसार होगा (राजधानी / शताब्दी एक्सप्रेस को छोडकर)
10. इस सेवा में निम्नलिखित कोटा निर्धारित किया गया है।
11. प्रायोगिक तौर पर प्रत्येक क्षेत्रीय रेल्वे पर 6 गाडियो में उपरोक्त तत्काल कोटे का 50% प्रिमियम तत्काल कोटा निर्धारित किया गया है।
12. तत्काल टिकट यात्रा की वास्तविक दूरी के लिये जारी किये जायेंगे, परंतु गाडी के दूरी के प्रतिबंध को ध्यान में रखा जायेगा।
13. इस सेवा में चार्ट बनने के समय तक तत्काल कोटे की बर्थ / सीट को मल्टीपल चरण में बुक किया जायेगा।
14. चार्ट बनने के बाद उपयोग में न लाये गये कोटे को आर.ए.सी. / प्रतिक्षा सूची यात्रीयो को आबंटित किया जायेगा।
15. एक फॉर्म पर केवल चार यात्रीयो का आरक्षण किया जा सकता है।
16. यात्त्रा के समय पहचान प्रमाण पत्र होना आवश्यक होता है।
प्रतिक्षा सुची के टिकट :-
1. तत्काल सेवा में प्रतिक्षा सूची के टिकट तत्काल कोटे की सीमा तक जारी किए जाएँगे।
धनवापसी
1. कन्फर्म तत्काल टिकट पर धनवापसी सामान्य रूप मे नही दी जायेगी।
2. प्रतिक्षा सूची का तत्काल टिकट या आंशिक कन्फर्म टिकट रद्द करने पर सामान्य नियमानुसार किराए की धन वापसी की जाएगी।
3. निम्नलिखित परिस्थितियों में पूरा किराया वापस किया जाएगा।
a. यदि गाड़ी 3 घंटे से अधिक देरी से चल रही हो।
b. आरक्षित जगह उपलब्ध करने में असमर्थ होने पर ।
4. निचली श्रेणी में यात्रा करने पर किराए का अंतर वापस किया जाएगा।
5. इंटरनेट के माध्यम से भी तत्काल टिकट जारी किये जाते है।
6. इस सेवा के रिक्त स्थानों को चार्ट बनने के पश्चात RAC / प्रतिक्षा सूची के यात्रियों को आवंटन किया जायेगा। अतिरिक्त शुल्क नही लिया जायेगा।
7. डुप्लीकेट टिकट नही जारी किये जायेंगे।
8. विशेष परिस्थितियों में पूरे प्रभार लेकर डुप्लीकेट टिकट जारी किये जायेंगे।
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