Accountal and Disposal of Non-Issued Tickets –
Ticket is the initial voucher issued to a passenger. Passenger may return the ticket in the event of missing the train, cancellation of journey or for upgradation to higher class. The ticket so returned is distinctly cancelled and is known as Non-Issued ticket. In the event of wrong issue of ticket by booking clerk, the same is also cancelled and treated as non-issued ticket. If the ticket is cancelled on request from passenger, refund is granted after deducting clerkage charges.
The returned tickets are cancelled clearly quoting the reason for cancellation. At the end of the day a statement of non-issued tickets is prepared containing information, viz- ticket no., reason for cancellation, amount deducted, amount refunded etc. This statement is known as “daily statement of non-issued tickets”. On the basis of this statement entry for the deducted amount is made in part III of DTC. All the non-issued tickets are sent to Accounts Office along with daily statement.
Monthly statement is prepared at the end of the month on the basis of daily statement and is sent to Accounts office along with passenger classification.
नही जारी किये गए टिकटों का लेखा तथा निपटारा - यात्री को जारी किया जाने वाला मूल वाउचर टिकट होता है। यात्री व्दारा गाड़ी छूटने पर, यात्रा रद्द करने पर या उच्च दर्जे का टिकट प्राप्त करने के लिए टिकट वापस किया जा सकता है। वापस किये गए टिकट को स्पष्ट रूप से रद्द किया जाता है। यह टिकट नही जारी किया गया टिकट कहलाता है। यदि बुकिंग क्लर्क व्दारा गलत टिकट जारी किया जाता है, तब भी टिकट को रद्द किया जाता है तथा इसे भी नहीं जारी किया गया टिकट माना जाता है। यदि टिकट को यात्री की प्रार्थना पर वापस लिया जाता है, तो लेखन शुल्क काटकर बाकी राशि यात्री को वापस की जाती है।
वापस किया गया टिकट रद्द किया जाता है तथा उस पर रद्द करने का कारण स्पष्ट रूप से लिखा जाता है। दिन के अंत में नहीं जारी किये गए टिकटों का एक विवरण तैयार किया जाता है जिसमें टिकट संख्या, रद्द करने का कारण, काटी गई राशि, वापस की गई राशि इत्यादि जानकारी होती है। इस विवरण को "नहीं जारी किये गए टिकटों का दैनिक विवरण" कहा जाता है। काटी गई राशि के लिए विवरण के आधार पर DTC के भाग III में प्रविष्टि की जाती है। सभी नही जारी किये गए टिकटों को दैनिक विवरण के साथ लेखा कार्यालय भेजा जाता है।
दैनिक विवरण के आधार पर मासिक विवरण माह के अंत में तैयार किया जाता है। इसे यात्री वर्गीकरण के साथ लेखा कार्यालय भेजा जाता है।
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