Waiting List -
1. If there is demand of accommodation even after allotment of all vacant berths / RAC seats, the passenger will be kept in Waiting List.
2. When berths / seats are available it will be allotted serially to these passengers.
3. Fare collected from waitlisted passengers will be the same as for confirmed passengers.
4. Wait listed passengers are not allowed to travel in reserved coach.
Reservation Chart:
1. Reservation Charts will invariably be made at least 4 hours before the scheduled departure of train and in case if the same are not made by the charting section, the system will automatically finalized them 4 hours before the scheduled departure of train and pasted on the notice board.
2. The supplementary chart of reservation made and cancellations done during the intermittent period (between the preparation of first chart and second chart) will be taken out and handover to on board ticket checking staff.
3. Reservation chart is in two parts -
a. The upper part of the chart contains particulars like number & name of train, station, type of coach,class, date, etc.
b. The lower part of chart contains particulars like seat/berth number, name of passenger, sex, age, originating & destination station, ticket no., PNR no. and remarks etc.
3. RAC passenger charts is printed under the confirm passenger charts, blew that upgraded passenger charts is printed.
2. Following information is written against name of the passenger as per requirement.
a. Pending amount, if any
b. If the passenger is doctor - ‘+’
c. For upgraded passenger - ‘!’
d. For E - Ticket - ‘N’
e. NRF - No Refund in cash.
3. Reservation chart prepared in Hindi as well as in English. At originating station of train reservation charts prepared in 5 copies.
a. Record.
b. Notice board.
c. T.T.E./Conductor.
d. To be pasted on both the side of coach.
e. To be pasted on both the side of coach.
6. At intermediate station chart prepared in three copies
a. Record
b. Chart board
c. T.T.E./Conductor of train.
7. Reservation quota provided at some intermediate station of the train where quota chart is being generated, called as Remote Location of that train and the chart prepared at such stations is called as remote location quota chart.On intermediate stations where reservation quota is not provided but the train halts at such stations ex-passenger list is being generated in triplicate.
a. Record.
b. Notice board.
c. TTE/Conductor.
8. A remark – “Passenger who has not got the confirm accommodation are requested not to board reserved coaches” is written on the chart of each coach”. Objective of preparing Reservation chart -
1. Convenient for passenger to find out accommodation.
2. It is easy for ticket checking staff to check the coaches.
3. It is helpful in controlling transfer of tickets.
4. It proves useful at the time of accident.
प्रतीक्षा सूची :
1. शायिका तथा RAC का आबंटन पूर्ण होने पर भी यदि आरक्षण की मांग की जाती है तो यात्री का नाम प्रतीक्षा सूची में रखा जायेगा।
2. शायिका / सीट उपलब्ध होने पर इन यात्रियों को क्रमानुसार आवंटित की जायेगी।
3. प्रतीक्षा सूची के यात्री से भी निश्चित आरक्षण प्राप्त यात्रीयों के समान किराया लिया जाएगा।
4. प्रतीक्षा सूची के यात्री को आरक्षित यान में यात्रा करने की अनुमति नहीं है।
आरक्षण चार्ट :
1. गाडी के निर्धारित छूटने के समय से 4 घंटे पहलेआरक्षण चार्ट बनाये जाते है तथा नोटिस बोर्ड पर
लगाए जाते है।
2. दूसरा और अंतिम आरक्षण चार्ट गाडी के निर्धारित छूटने के समय से 30 मिनिट पहले बनाया जाता है।
3. आरक्षण चार्ट दो भागों में होता है-
a. चार्ट के ऊपरी भाग में गाडी का नंबर तथा नाम, स्टेशन का नाम, कोच का प्रकार, श्रेणी, दिनांक इत्यादि विवरण होते हैं।
b. चार्ट के निचले भाग में सीट / शायिका नंबर, यात्री का नाम, लिंग, आयु, प्रस्थान एवं गंतव्य स्टेशन का नाम, टिकट नंबर, PNR नंबर तथा रिमार्क इत्यादि विवरण होते हैं।
4. कन्फर्म यात्रियों के चार्ट के नीचे आर.ए.सी. यात्रियो का चार्ट छपा होता है। उसके बाद अपग्रेडेड यात्रियो का चार्ट छपा होता हैं।
5. चार्ट में प्रत्येक यात्री के नाम के सामने आवश्यकतानुसार निम्नलिखित बातें लिखी जाती है।
a. बकाया किराया, यदि है तो
b. डॉक्टर होने पर चिन्ह - '+'
c. अपग्रेरेडेशन होने पर चिन्ह- '!'
d. ई-टिकिट होनेपर चिन्ह
e. NRF का अर्थ होता है कि, नगद धनवापसी नहीं देना है।
6. आरक्षण चार्ट हिंदी तथा अंग्रेजी में बनाया जाता है। प्रस्थान स्टेशन पर आरक्षण चार्ट पांच प्रतियों मे बनाया जाता है।
i. रिकार्ड।
ii. नोटिस बोर्ड ।
iii. टी.टी.ई./कंडक्टर ।
iv. यान पर चिपकाने के लिए।
v. यान पर चिपकाने के लिए ।
7. मध्यवर्ती स्टेशन पर आरक्षण चार्ट तीन प्रतियों मे बनाया जाता है-
a. रिकार्ड
b. नोटिस बोर्ड
c. टी.टी.ई. / कंडक्टर।
8. कुछ मध्यवर्ती स्टेशनों पर कोटा दिया होता है उन्हे उस गाडी का रिमोट लोकेशन कहते है, तथा इन स्टेशनों पर बनने वाला चार्ट रिमोट लोकेशन चार्ट कहलाता है। जिन स्टेशनों पर कोटा नहीं दिया होता परन्तु गाडी रुकती है, ऐसे स्टेशनों पर एक्स पेसेंजर लिस्ट तीन (3) प्रतियों में बनाई जाती है।
a. रिकॉर्ड
b. नोटीस बोर्ड
c. टी.टी.ई./कंडक्टर
Note - प्रत्येक आरक्षण चार्ट में यह सूचना लिखी होती है कि "प्रतीक्षा सूची के यात्री जिन्हे कन्फर्म आरक्षण प्राप्त नहीं हुआ है उनसे अनुरोध है कि कृपया आरक्षित यानों में प्रवेश न करें"।
आरक्षण चार्ट बनाने के उद्देश्यः
1. यात्री को आरक्षित स्थान प्राप्त करने में सुविधा होती है।
2. टी.टी.ई. / कंडक्टर को यान की जांच करने में आसानी होती है।
3. टिकटों का हस्तांतरण रोकने में मदद मिलती है।
4. दुर्घटना के समय उपयोगी सिद्ध होते हैं।
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