Reservation against Cancellation (RAC):
IRCM V- I, Rule No. 662
1. This facility is available from train originating station and coach attachment station.
2. In this system, some berths are kept as seats separately. If there is demand for accommodation even after allotment of all vacant berths, the passenger will kept in RAC.
3. When berths become available, they will be allotted serially to the RAC passengers. This work can be done before preparation of charts, after preparation of charts and also in the train.
Merits of RAC system:-
1. Facility of reservation can be given to more passengers.
2. RAC passengers can enter in reserved coaches.
3. Available berths are allotted according to serial no. of RAC.
4. TTE cannot allot vacant berths to other passengers as per his choice.
5. Cancelled berths can be utilized again.
Demerits of RAC system:-
1. Passengers in excess of the carrying capacity are permitted in coach.
2. It causes inconvenience to other reserved passengers.
3. There is no guarantee of berth for the RAC passenger.
रद्दीकरण के विरूद्ध आरक्षण (RAC)
IRCM V- I, Rule No 662
1. प्रस्थान स्टेशन पर तथा कोच लगने वाले स्टेशन पर यह सुविधा उपलब्ध होती है।
2. इस पध्दति के अंतर्गत कुछ शायिकाए सीट के रूप में अलग से रखी जाती है। सभी रिक्त शायिका
का आबंटन पूर्ण होने पर भी यदि आरक्षण की मांग की जाती है तो, यात्री को RAC में रखा जाता है।
3. शायिका उपलब्ध होने पर RAC के यात्रियों को क्रमानुसार आवंटित की जायेगी। यह कार्य आरक्षण चार्ट बनने के पहले, आरक्षण चार्ट बनने के पश्चात तथा गाडी में भी किया जा सकता है।
RAC पध्दति के फायदे:
1. अधिक यात्रियों को आरक्षण की सुविधा दी जा सकती है।
2. RAC के यात्रियों को आरक्षित यान में प्रवेश मिलता है।
3. RAC क्रमांक के अनुसार उपलब्ध शायिका का आवंटन किया जाता है।
4. उपलब्ध शायिका का आवंटन टी.टी.ई. अपनी इच्छानुसार किसी अन्य यात्री को नहीं दे सकते ।
5. रद्द की गई शायिका दुबारा उपयोग में लाई जा सकती है।
RAC पध्दति के नुकसानः
1. वहन क्षमता से अधिक यात्री यान में होते है।
2. इससे अन्य आरक्षित यात्रीयों को असुविधा होती है।
3. RAC के यात्री को शायिका मिलने की कोई गारंटी नहीं है।
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