यात्री प्रोफाइल मेनेजमेंट पध्दति:-
गाडी की ऑकुपेशन क्षमता बढाने के लिये यह पध्दति चलाई गई है। यात्रियों की संख्या और आमदनी बढाने के लिये सभी उपाय किये जाने चाहिये। ऐसे कार्य के लिये निम्न बातों पर ध्यान देना होगा।1. यात्री प्रोफाइल मेनेजमेंट पध्दति को मजबूत बनाना ।
2. सवारी गाडी की श्रेणी के अनुसार क्षमता बढाने का
प्रयत्न करना ।
3. उपलब्ध कोचिंग स्टॉक का अधिकाधिक उपयोग करने के लिये कदम उठाना ।
4. गाड़ियों के समय पर ध्यान देना ।
5. बिना टिकट यात्रा को कम करना।
6. यूटीएस,पी आरएस, एटीवीएम जैसी आसान पध्दतियों की
सहायता से टिकटों की आपूर्ती कराना ।
7. टिकट चेकिंग स्टाफ की कमी को पूरा करना ।
8. 24 कोच तक की गाडी चलाना।
9. गाडियाँ की गति बढाना तथा मेल एक्सप्रेस गाडियाँ को
सुपरफास्ट बनाना।
10. लाइओव्हर रैंक को रिव्हयू करना।
11. गाडी परिक्षा की पध्दति में सुधार लाना।
PASSENGER PROFILE MANAGEMENT SYSTEM (PPMS):-
All the zonal Railways have launched the PPM Project. The work of rationalization of trains has to be undertaken so as to enhance the occupation of trains and augment the passenger earning .All possible steps have to be taken to achieve augmentation in passenger earnings. There are eleven points on which time bound action plan is required to be drawn up for taking urgent action. These items are as follow.
1. Strengthening PPM system
2. Effective monitoring of class wise occupancy of passenger trains and developing a computerized reporting system on the line of freight loading.
3. Effective measures for utilization of available coaching stock including increasing the number of coaches in well patronized trains.
4. Review of train timings of such trains which have poor patronization.
5. Controlling ticketless travel.
6. Ensuring easy available of tickets by installation of ticket vending machines, UTS, PRS .etc.
7. Overcoming shortage of ticket checking staff.
8. Augmenting trains up to 24 coaches and developing adequate terminal facilities for them.
9. Speeding up of trains and conversion of mail /express trains in superfast trains.
10. Review of lie over rakes.
11. Rationalization of procedure for train examination.
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